neděle 27. dubna 2014

Kleopatra

Autor: H. R. Haggard
Nakladatel: Omega
Rok vydání: 2014
Žánr: historický román


Anotace:

Slavný makedonský vojevůdce Alexandr Veliký vytvořil během velmi krátkého života jednu z největších říší historie. Po dobyvatelově smrti se rozpadla na menší státy, v nichž moc převzali jeho generálové. Egypt ovládl Ptolemaios a založil zde mocnou dynastii faraonů, která pod pyramidami vládla po tři staletí. Posledním a nejznámějším z řeckých panovníků v Egyptě byla krásná a fascinující Kleopatra. Její život popisuje poutavý román známého britského spisovatele Haggarda. Je to dobrodružný příběh o touze po moci, lásce i zradě, který vypráví kněz Harmachis, v jehož žilách kolovala krev pradávných egyptských faraonů.


Stručné nastínění obsahu

Papyrusové svitky, nalezené v hrobce, vypráví příběh o egyptské královně Kleopatře. Mladý muž jménem Harmachis je korunován králem Khemi a vydává se za egyptskou královnou s velice nelehkých úkolem – zabít ji a nastoupit na její místo. Ocitá se ale v těžké situaci, protože jejich vztah vše komplikuje. Kleopatra však není taková, jaká se zdá být a Harmachisův úkol i jeho život se brzy ocitají v nebezpečí.

„Byl jsem přemožen; hanba a bolest drtily mne při pomyšlení na zítřek. Já jejím přítelem! Já, jenž skrýval za ňadry vražednou dýku! Sklonil jsem hlavu a vzdech či sten, to nevím již, vydral se z mého zoufalého srdce.“ (str. 101)



Dojmy a hodnocení

H. R. Haggard napsal historický román, který zachycuje nejen egyptskou královnu Kleopatru a její vládu na trůně, ale především dílo, ve kterém je zobrazena láska, nenávist, bolest, zklamání, intriky a faleš. Tento krásný příběh ukazuje, co vše zlého a falešného v sobě skrývá krásná Alexandrie i samotná proslulá, zbožňovaná a nenáviděná královna.

„Myslím, že jest jako nějaké město Bohů,“ odvětil jsem.
„Ej,“ zvolal rozhorleně, „město pekelných bohů, stoka nepravostí, studně hříchu, domov falešné víry, vycházející z falešných srdcí.“ (str. 69)

Kniha je rozdělena do tří částí, z nichž každá část je vyprávěna z pohledu Harmachise. Seznamuje nás se svým dětstvím, dospíváním, svými povinnostmi, zvyklostmi, pravidly a uctívanými bohy, ale i intrikami, kterých se sám účastnil a které byly důvodem jeho vlastního žalu.

„Zda mohl být v celém světě ještě jiný muž tak ponořený v strast, jako já dnešní noci? Zajisté žádný. Kam se mám obrátit? Co mám počít? A i bouří mého rozervaného srdce volal hlasitě hořký hlas žárlivosti. Neb já jsem miloval tu ženu, jíž jsem dal všechno, a ona v tom okamžiku – byla – Ach! Nesměl jsem na to pomyslet, a v mém neskonalém zoufalství propuklo srdce moje v řeku slz, jež pláčou se tak hrozně!“ 
(str. 181)


Jazyk tohoto díla není právě jednoduchý, ale i tak se čte příběh plný historických událostí příjemně. První část knihy je více popisná. Autor nás seznamuje s okolním prostředím, náboženstvím a veškerými tradicemi s tím spojenými. Další části jsou ale zaměřené především na dějovou linii a stáváme se svědky krásného i bolestného příběhu, který vás zavede do krás Egypta a tehdejší doby a je rozhodně zajímavým.


Tento příběh rozhodně doporučuji, protože je výstižný, záživný a v mnohých ohledech překvapivý a nečekaný. Zcela jistě budete překvapeni chováním hlavních postav, které to rozhodně nebudou mít jednoduché.




 Za poskytnutý recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Omega.
Knihu si můžete koupit zde.






Zdroje obrázků:
http://weheartit.com/chanel_theodore_35
http://weheartit.com/blueoceans


2 komentáře:

  1. Moc pěkná recenze, opravdu se Ti povedla! Mám z knihy stejné pocity :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Baru, vážím si Tvé pochvaly i komentáře! :-)

      Vymazat