středa 21. května 2014

Bohové a stvůry

Autor: Jan Hartman
Nakladatel: Fragment
Rok vydání: 2014
Žánr: thriller, fantasy

  

Anotace:
Jak moc by s lidskou vírou otřáslo, kdyby se našly fosilní ostatky samotného Boha? Čtyři renomovaní vědci v čele s odbornicí na klínové písmo Emily Farrellovou jsou osloveni, aby prozkoumali převratný historický nález: atypickou obludnou lebku a sadu hliněných destiček. Emily zasvěcuje všechny členy týmu do legendy o Anunnaki, prastarém božstvu, které přiletělo na planetu Zemi a přineslo na ni život. Unikátní nálezy dávají tušit, že na sumerských pověstech možná něco je, a potomci bohů dokonce žijí mezi námi. Rozluštění šifry vyryté do destiček začíná rozsévat smrt...Tajemství mělo zůstat skryto, neuvěřitelný Boží plán neměl být nikdy odhalen. Hra o život a pravdu o vzniku lidstva začíná! Mysteriózní thriller plný akce, napětí a nečekaných odpovědí.



Stručné nastínění obsahu

Inteligentní mladá badatelka Emily je pozvána samotným prezidentem na Kypr, protože její vědecké výzkumy a vědomosti jsou opravdu působivé.  Jejím úkolem je za asistence dalších kolegů přeložit klínové písmo na nalezených hliněných destičkách a objevit jejich pravou podstatu a smysl. Netuší však, že tento úkol nebude tak úplně snadný. Jejich životy jsou v ohrožení, když jejich práci začne ohrožovat neznámý a záhadný muž.

„Pan prezident vytvořil mezinárodní tým odborníků. Máme jednoho archeologa, antropoložku a počítačového génia. A nyní vás. Vedoucí týmu.“ (str. 20)



Dojmy a hodnocení

Napínavé dílo plné záhad, náboženských myšlenek, historických znalostí a nečekaných událostí mnohé čtenáře určitě zaujme. Zcela jistě tomu dopomůže i to, že Bohové a stvůry jsou čtivou knihou, u které není možné se nudit. Naopak, s hlavními hrdiny zažijete dobrodružství, ale i mnohá překvapení.

Autorův styl a prvky v této knize bych přirovnala vzhledem k několika podobných aspektům ke knihám Dana Browna. Inteligentní hlavní hrdina je přizvaný ke zkoumání, jehož úkolem je objevit historické souvislosti a poukázat na nové možnosti chápání náboženských myšlenek. V pozadí veškerého dění se objevuje záhadný muž neobvyklého vzhledu a chování, který chce toto zkoumání přerušit, aby se na světlo nedostala pravda.

„Muž se přikrčil hloub do tmavého kouta. Byl to ten nejpodivnější člověk, jakého si dokážete představit. Dvoumetrový kulturista s olivovou pletí a symetricky dokonalým, však bezpohlavním obličejem.“ (str. 41)

Skutečně mi tyto prvky přišly podobné Brownovu stylu, ale musím říci, že autor si s nimi poradil velmi dobře a tuto podobu rozvíjel v průběhu celého dění svým vlastním originálním způsobem, protože v díle zobrazil nové pojetí nadpřirozených bytostí.

Styl psaní Jana Hartmana neobnáší žádné zbytečné popisy ani složitosti. Naopak je svižný, jasný a spíše stručnější, což je mnohdy spíše nedostatkem, ale zároveň se tak zvyšuje dynamika a napětí děje. To vše autor doplnil ještě navíc příjemným humorem, který čtenáře pobaví a celé nebezpečí alespoň tímto prvkem odlehčí.

„Hele – nevzal sis žádnou Michelle Pfeifferovou!“ snažila se popadnout dech. „Já nejsem žádná Kočičí žena!“
V běhu ji stále držel za ruku. „Vidíš. A já jsem vždycky chtěl být Barman.“ (str. 111)

Musím pochválit, že Jan Hartman nevtíravým způsobem čtenáře vzdělává, poučuje a ukazuje jim dosud neobjevený svět. V této čtivé knize byly tyto informace příjemné a skvěle celý děj doplňovaly. Dalším vhodným doplněním je obohacení celého textu o myšlenky hlavních postav. Ačkoliv je celý příběh napsán ve třetí osobě, čtenář se tak seznamuje s myšlením a psychikou hlavních hrdinů.

„Jste archeolog každým coulem. Někde jsem vyčetl, že s archeologickým kladívkem i spíte.“
Spyros se povinně usmál. „To je pravda, Excelence.“ To by mě zajímalo, který blbec takový blábol otiskl, problesklo mu hlavou.“ (str. 28)

Autor nás seznamuje nejen s okolním prostředím Kypru a stylem tamějšího života obyvatel, ale i s osobním životem hlavních postav - především Emily, ale i samotné prezidentovy dcery. Poukazuje na problematiku manželství a nevěry, ale také na sílu lásky a obětavosti.

Milovníkům napětí, dobrodružství, nebezpečí, ale i fantastických neobvyklých událostí spojených se vznikem světa, Bohové a stvůry vřele doporučuji. Domnívám se, že záhadný děj okořeněný historií a vtipnými momenty, by čtenářům neměl uniknout.





 Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Fragment.
Knihu si můžete koupit zde.




Zdroje obrázků:
http://weheartit.com/elienightmare

6 komentářů:

  1. Myslela jsem si, že tahle knížka bude dobrá a Tys mi to potvrdila, moc pěkná recenze. Takovéhle knížky mám ráda, historie, poučení a přitom napětí :)

    OdpovědětVymazat
  2. Po zapůjčení jsem knihu přečetl "jedním dechem". Neobvyklý nápad a pohled na minulost lidstva mne opravdu zaujal natolik, že jsem si knihu koupil a přečetl ji ještě jednou. Při tom jsem zjistil, že u prvního přečtení mi ještě plno detailů uniklo a nyní jsem si je "vychutnával". Kniha se mi velice líbila a doporučil jsem ji i svým přátelům. Jirk@

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto souhlasím :-) a děkuji za komentář :-)

      Vymazat
  3. Tak to je snad nejlepší pochvala a reklama. Na podobné příspěvky moc nereaguji, ale tady jsem chtěl ještě jednou poděkovat. Jan Hartman, autor.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den. Velmi si vážím Vaší pochvaly a děkuji Vám za ni. Bylo mi ctí si Vaši knihu přečíst.

      Vymazat
    2. Autoři jsou lehce ješitná stvoření a to byste koukala, jak často sami sebe goooglí :-) A každá pozitivní recenze je zahřeje u srdce a pošimrá jim ego. Děkuji. P.S. V roce 2015 se vrhnu na druhý díl (mezitím jsem spáchal trochu jiný román s pracovním názvem Krev ve stopách, který je právě ve fázi schvalování edičního plánu). Tak přeji víc takových pozitivních recenzí a ať se daří.

      Vymazat