středa 30. července 2014

Napůl zlý

Autor: Sally Green
Nakladatel: Yoli
Rok vydání: 2014
Žánr: fantasy


Anotace:
Fantasy příběh o nezdolné vůli přežít. Příběh, který vás chytne a nepustí až do poslední stránky. Nadpřirozený thriller se odehrává v novodobé Anglii, kde mezi lidmi žijí v utajení černí-zlí a bílí-hodní čarodějové. Obě frakce rozděluje silná nenávist a spojuje jedna jediná věc – strach z chlapce, který pochází z obou stran. Patnáctiletý Nathan je synem smíšeného čarodějnického páru a ostatními čaroději vězněn a mučen. Chlapec musí ze svého žaláře uprchnout před svými šestnáctými narozeninami a najít svého otce, nejsilnějšího a nejkrutějšího černého čaroděje na světě, jinak zemře. Zvládne svůj nelehký úkol přesto, že nemůže nikomu věřit? Ani dívce, kterou miluje?




Stručné nastínění obsahu

Nathan se je od narození čarodějem. Není ale uznávaným Bílým čarodějem jako jeho sourozenci a babička, která ho vychovává. Nathanův otec je Černý a velice nebezpečný čaroděj. Chlapec se musí od útlého dětství vyrovnávat nejen se svoji povahou, která se zmítá mezi dobrem a zlem, ale především se svými nepřáteli, kteří mu nic nedarují a ubližují mu. Nathanova cesta životem bude opravdu strastiplná, plná nebezpečí a těžkých rozhodnutí.

„Víš, co to znamená?“ zeptala se Jessica. 
Zavrtěl jsem hlavou.
„To znamená, že ty jsi Poloviční kód. Černý kód. Nebílý.“
„Babička říkala, že jsem Bílá čarodějnice.“
„Ne, to neříkala.“
„Říkala, že jsem napůl Bílý.“
„Jsi napůl Černý.“ (str. 27)


Dojmy a hodnocení

Napůl zlý je kniha, která vyniká nevšedním tématem i stylem psaní. Některé části tohoto díla jsou totiž vyprávěné z pohledu 2. osoby, a proto mi chvilku trvalo začtení se do příběhu a zvyknout si na tento způsob vyprávění.

„Mluví, ale tobě to nedává smysl. Sedíš zase u kuchyňského stolu, potíš se a trochu se třeseš a po krku ti teče krev z levého ucha. To ucho se nehojí. Na tu stranu vůbec neslyšíš. A nos máš na kaši. Nejspíš jsi na něj padl. Je zlomený, zablokovaný a krvácí a ani on se neuzdravuje.“ (str. 21)

Autorka čtenářům v úvodních kapitolách předkládá naprosto novou situaci, která je uprostřed celého tohoto příběhu. Poté se dostáváme na samotný začátek, dozvídáme se další informace, proč se hrdina ocitá v nesnázích a následně už s Nathanem postupujeme krok po kroku jeho nelehkou cestou. Sally Green si se svým dílem opravdu pohrála, ale nezvolila příliš snadný způsob vyprávění. Na jednu stranu to činí tuto knihu zvláštní a neobvyklou, na druhou však mnohé čtenáře může odradit a Napůl zlý nebude jejich šálkem kávy.

Celkový námět o čarodějnicích je velice zdařilý a autorka nevynechala ani závažná témata, která jsou aktuální i v našem světě smrtelníků - předsudky, strach z neznámého, odstrkování, ubližování a šikana.

„A pak se mi špička zanořila do masa. A bolest se mi pomalu prořezávala zády a já jsem křičel a nadával do svého trička, které tlumilo všechny zvuky.
Kieran mi zasyčel do ucha: „Niall ti pověděl, aby ses držel dál od naší sestry, ty Černá sračko.“ (str. 94)

V příběhu skládajícího se ze šesti částí nechybí ani psychologický náhled do nitra Nathana. Sledujeme jeho dětství, dospívání, vyrovnávání se se svou proměnlivou povahou a hledání sama sebe. Musí se vyrovnat se změnami na těle i na duši, ale i s novým životem a nebezpečnými jedinci.

„Necítil jsem se jako zlý, ale měl jsem strach. Moje tělo dělalo věci, kterým jsem nerozuměl, a netušil jsem, co dalšího může udělat. Zdálo se, jako by mělo svou vlastní vůli a vedlo mě cestou, po níž jsem jej musel následovat.“ (str. 109)

I když se mi kniha Napůl zlý nečetla úplně lehce, celkový námět knihy a atmosféra mě opravdu zaujala a příběh jsem si užila. Musím pochválit obálku, která je také napůl černá a napůl bílá a perfektně tak vystihuje hlavního protagonistu.

  



Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Yoli.
Knihu si můžete koupit zde.




Zdroje obrázků:
http://weheartit.com/Lovely_013
http://weheartit.com/carlie_s


1 komentář:

  1. Tvůj blog byl přidán do nové tabulky obsahující knižní blogy a weby. Pokud máš nějaké otázky či reklamaci, tak se ozvy. Jakékoli změny prosím hlas.

    OdpovědětVymazat