sobota 2. srpna 2014

(Ne)obyčejný kluk

Autor: R. J. Palaciová
Nakladatel: Knižní klub
Rok vydání: 2013
Žánr: pro děti a mládež


Anotace:
August se narodil s deformovaným obličejem, který většině lidí z jeho okolí brání dostat se v kontaktu s ním za hranice této nedobrovolné masky. Nyní nastupuje poprvé do školy, rovnou do páté třídy. 
Kniha je dokonale sestaveným kaleidoskopem pohledů samotného Augusta, jeho sestry Vii a jejích kamarádů i Augustových spolužáků na jednu a touž situaci, na to, jak na tuto velkou změnu reaguje on sám, jeho rodina i spolužáci. Celou knihou prostupuje laskavý humor, který usnadňuje mladým čtenářům se s tak náročnou tematikou vyrovnat.





Stručné nastínění obsahu

Desetiletý August není vůbec ničím obyčejný, i když on sám se tak cítí. Ví ale, že na své okolí vůbec  nepůsobí všedně a normálně. Narodil se se vzácnou vadou a prošel si nespočtem operací a plastických zákroků, přesto je jeho obličej stále nezvyklý a poutá pozornost. Auggie se učil doma s maminkou, ale nyní nastal čas, aby nastoupil do školy a začlenil se do kolektivu svých vrstevníků. Není to pro něj vůbec jednoduché, bude se muset vyrovnat s nemálo věcmi a často ne příliš příjemnými situacemi, ale pro něj začíná další etapa společenského života.


„V samotné škole to taky nebyla procházka růžovou zahradou. Při každém novém předmětu se na mě děti jakoby nedívaly, ale po očku si mě prohlížely zpoza sešitů nebo když si myslely, že to nevidím. Vyhýbaly se mi širokým obloukem, aby se se mnou nemusely potkat. Mám snad nějakou infekční chorobu? Bojí se, že je ten můj znetvořený obličej nakažlivý? Na chodbách byla vždycky spousta lidí a moje tvář často někoho vylekala.“ (str. 66)





Dojmy a hodnocení

Příběh Auggieho jsem si od prvního odstavce naprosto zamilovala. I když se nejedná o obyčejné téma, ale naopak velmi citlivé a závažné, autorka příběh vystihla s lehkostí a příjemnou atmosférou.


„Dobře vím, že nejsem obyčejný desetiletý kluk, i když dělám obyčejné věci. Pochutnávám si na zmrzlině, jezdím na kole, občas si zakopu s míčem a hltám počítačové hry. V tom jsem, myslím, úplně obyčejný a taky si tak připadám. Obyčejný kluk ale ostatní děti nevyděsí na hřišti tak, že s křikem prchají. Na obyčejné děti nikdo pořád nezírá s otevřenou pusou.“ (str. 9)


Příběh malého chlapce mě často rozesmál svým humorem, ale i několikrát dost rozesmutnil. Jsme svědky jeho vlastních pocitů a vnímání sebe samotného. Auggie se v jeho životě často setkává s dětskou nenávistí a krutostí.

„Proč jsem, mami, tak ošklivý?“ zašeptal jsem.
„Ale… ty…přece…nejsi…“
„Já vím, mami, že jsem.“
Zlíbala mi celý obličej. Líbala mě na oči, které byly tak daleko od sebe. Líbala mě na propadlé tváře a dala mi pusu i na mou želví tlamičku. Šeptala mi slova útěchy, jenže můj obličej žádná slova nezmění.“ (str. 65)


Naštěstí má milující rodinu a starší sestru Viu. I když svého bratra zbožňuje, musí se celý život vyrovnávat se svými pocity být tou rozumnou starší sestrou, na kterou rodiče nemají tolik času. 

Příběh je rozdělen do několika částí – pohledů na svět, jehož součástí je milý Auggie. Jeho pohled na svět byl pro mě nejzajímavější a často velice dojemný. Bylo pro mě z pedagogického hlediska opravdu zajímavé sledovat, jak děti tohoto malého človíčka vnímají, jak se mezi sebou chovají a čeho všeho jsou již ve svém nízkém věku schopné.  

Kniha mě překvapila nejen svou čtivostí, ale i grafickým zpracováním. Každá část je doplněna ilustrací dané osoby, která bude vyprávět svou část příběhu a pod kresbou se vždy nachází úryvek z nějaké písně, básně či citátu.

Milého Augusta si prostě musíte zamilovat a nedivím se, že v zahraničí je kniha tolik chválená. I když se jedná o autorčinu prvotinu, řadím se do rozsáhlého množství nadšenců a obdivovatelů jejího zdařilého díla. Doufám, že i v našem českém prostředí bude (Ne)obyčejný kluk sklízet pozitivní ohlasy, protože si to rozhodně zaslouží.
  


  
Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Knižní klub.
Knihu si můžete koupit zde.




Zdroje obrázků:
http://weheartit.com/_Mtribute
http://weheartit.com/seeking_wxnderland


Žádné komentáře:

Okomentovat