pondělí 8. prosince 2014

Agnes

Autor: Hannah Kentová
Nakladatel: Fortuna Libri
Rok vydání: 2013
Žánr: román


Anotace:
Islandský příběh o touze a zradě
Děj se odehrává na Islandu, kde jsou lidské vztahy utvářeny nádhernou, avšak drsnou severskou přírodou, ale i každodenním tvrdým bojem o živobytí. Agnes Magnúsdóttir, mladá žena, je odsouzena za brutální vraždu svého pána a milence, a je poslána na izolovanou farmu strážníka Jóna Jónssona, aby zde čekala na popravu.
Jeho rodina je zděšená, že má poskytnout domov odsouzené vražedkyni, a zpočátku jí opovrhuje. Jen Tóti, mladý kněz, který se stane Agnesinou duchovní oporou, cítí při svých návštěvách odsouzené potřebu porozumět jí a pochopit, co se vlastně stalo.
Když však letní měsíce vystřídá zima a tvrdý farmářský život přinutí celou domácnost pracovat bok po boku, všichni blíže poznávají Agnes. Postupně se vynořuje její tragický příběh o touze a zradě a najednou vyplývá, že nic není tak, jak se na počátku zdálo.



Stručné nastínění obsahu

Agnes je obviněna z vraždy svého milence a následně odsouzena k trestu smrti. Čekání na popravu tráví u rodiny strážníka, kde je zaměstnávána a bedlivě sledována. Nejdříve se Agnes všichni bojí a nikdo s ní nechce promluvit, ale po nějaké době poznávají její pravou povahu nejen díky tvrdé práci, kterou u této rodiny bez zbytečných komplikací vykonává, ale především skrze zpověď, která je určena mladému knězi.  

„Prý musím zemřít. Prý jsem odcizila dech mužům a oni ho teď musí vzít mně. Představuji si, že jsme všichni plamínky svíčky, tučné a jasné, mihotající se ve tmě a skuteční větru, a v tichu místnosti slyším kroky, hrozivé blížící se kroky, které mě jdou sfouknout a poslat můj život nahoru v šedé spirále dýmu.“ (prolog)





Dojmy a hodnocení

Těžký osud lidí a krásné popisy islandské krajiny, to vše se skrývá pod názvem Agnes. Jedná se o dějově velmi zajímavou a neobvyklou kniha. V příběhu sledujeme nejen život rodiny, u které má odsouzená pobývat do vykonání trestu, ale také hlavní myšlenky a pocity samotné Agnes. Hannah Kentová skvěle vylíčila psychické rozpoložení hlavních postav.

„Pořád mlčím. Jsem odhodlaná uzavřít se světu, zatvrdit srdce a držet se toho, co mi ještě nevzali. Nemohu dopustit, abych zmizela. Budu v sobě svírat to, co jsem, a objímat rukama všechny věci, jež jsem kdy viděla, slyšela a cítila.“ (str. 41)

Autorka je mistrem popisů a vystižení atmosféry nejen děje, ale především islandské krajiny, drsné přírody a často nepříznivého počasí. Skrze stránky knihy na čtenáře tento svět dýchá a žije svým vlastním životem. Tyto popisy naprosto skvěle doplňují už tak pochmurný děj točící se kolem vraždy.

„Na naší půdě bylo nad trámy ve střeše okénko. Většinou jsme ho ucpávali hadrem, aby tam nepršelo a nesněžilo, ale látka vypadla a dovnitř dopadalo modré světlo, přestože venku stále zuřila vánice. V pokoji byla veliká zima. Oddychovala jsem a od úst mi šla pára. Vítr dovnitř nafoukal poměrně dost sněhu, který na podlaze roztál a udělal loužičku, a já jsem nejprve spatřila tu loužičku, která odrážela světlo z okna a svítila na zemi jako zrcadlo.“ (str. 149)

V knize se také nacházejí doprovodné informace, materiály a dopisy, které stručně přibližují okolnosti života hlavních postav, detaily samotného zločinu a vyšetřování. Můžeme tak sledovat život rodin a různorodé lidské vztahy na Islandu.

Krásný, silný a emotivní příběh Agnes opravdu vřele doporučuji, protože této četby rozhodně nebudete litovat. Tato kniha si zasluhuje pozornost mnoha a mnoha čtenářům.




Za poskytnutý recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Fortuna Libri.
Knihu si můžete koupit zde.


Žádné komentáře:

Okomentovat