neděle 7. prosince 2014

Trhni si!

Autor: Andrea Kabeláčová
Nakladatel: Fragment
Rok vydání: 2014
Žánr: young adults



Anotace:
Mia je sedmnáctiletá holka, která se na vlastní pěst protlouká životem. K tělu si jen tak někoho nepustí a pro drsné slovo nejde daleko. Když odejde od své nesnesitelné matky, začne žít v opuštěném domě s partičkou kluků, kteří jsou na tom podobně jako ona. Když mezi ně přijde nový spolubydlící, není z něj Mia zrovna nadšená. Hádky jsou na denním pořádku, ale postupem času se ukazuje, že na rčení "co se škádlívá, to se rádo mívá", možná něco bude.






Stručné nastínění obsahu

Mia je smolařka, která je často náladová, ulhaná a naštvaná na celý svět. Do svého soukromí  jen tak nikoho nepustí, a proto také bydlí s několika kamarády, kteří se o její osobní život moc nezajímají a nevyzvídají. Když ale jednoho dne kluci přivedou nového návštěvníka, Mia není vůbec nadšená a po prvním střetnutím s ní, Brad odchází se silnou bolestí v rozkroku. Dívka je totiž rozhodnutá, že si své území bude bránit. To se však postupem času mění a Mia musí uznat, že Brad není vůbec tak hrozný, jakým se zdál z počátku být.

„Nemohla jsem ale přestat myslet na to, jak se Brad poslední dobou choval. Bylo to divný a taky podezřelý. Kde byl ten pruďas, co mi lezl na nervy? Teda…. Na nervy mi lezl pořád, a to pořádně, ale už v tom nebylo to původní nadšení.
Za žádnou cenu jsem si nechtěla připustit, že si na něj začínám zvykat.
To by bylo příšerný.
Já totiž neměknu.“ (str. 109)




Dojmy a hodnocení

Česká autorka Andrea Kabeláčová vstoupila na český trh s novou knihou, která vystupuje nejen pod nezvyklým názvem a obálkou, ale především zobrazuje netradiční a spíše nezvyklou hlavní hrdinku. Sedmnáctiletá Mia se nechová jako většina dívek v jejím věku. Nevychází s dívkami, nemá nejlepší kamarádku a na veřejnosti nasazuje nepřístupnou masku, pod kterou smí nahlédnout jen málokdo.

„Nebyla jsem prostě ten typ, který sháněl svou „best friend forever“. S holkama přicházely i holčičí řeči. Drby, klepy, pomluvy. Od toho jsem se snažila vždycky držet co nejdál, nejen proto, že jsem nebyla ten typ, který by chtěl druhé pomlouvat, ale taky proto, že ten, kdo v mém okolí šířil klepy, za to tvrdě zaplatil.“ (str. 17)

Kniha Trhni si! je psaná právě z pohledu této hrdinky, a proto je čtivá a svérázná. Děj knihy se zaměřuje spíše na psychiku této dospívající protagonistky, její přátele a vztahy mezi nimi.

„Proč to děláš?“ Položila jsem nahlas otázku, která mě zajímala ze všeho nejvíc.
Prosím, hlavně ať do toho netahá nic podobnýho citům.“ (str. 156)

Andrea Kabeláčová představila čtenářům kvalitní četbu a se svojí prvotinou Trhni si! vůbec nezklamala. Její dílo mohu vřele doporučit a těším se na další díla z pera této nadané autorky.




Za poskytnutý recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Fragment.
Knihu si můžete koupit zde.



Žádné komentáře:

Okomentovat