čtvrtek 12. února 2015

Malý princ

Autor: Antoine de Saint-Exupéry
Nakladatel: Omega
Rok vydání: 2015
Žánr: román



Anotace:
Havárie letadla donutí vypravěče příběhu, který je zároveň autorovým alter egem, k přistání uprostřed pouště. Má zásobu pitné vody sotva na týden a proto musí opravit motor pokud možno co nejrychleji. Prvního dne ulehne unaven po celodenní práci a za úsvitu, stále tisíc kilometrů od nejbližšího lidského obydlí, ho probudí zvláštní hlásek, který ho žádá, aby nakreslil beránka... Alegorická pohádka pro děti i pro dospělé, kteří přemýšlí o ztraceném mládí a hledají životní moudrost, patří mezi nejvýznamnější díla svého druhu.





Stručné nastínění obsahu

Vypravěč příběhu havaruje s letadlem v poušti. Během mnoha pokusů opravit poškozený motor jeho stroje, ho navštěvuje postava malého prince, který ho žádá o nakreslení beránka. Malý princ vypráví pilotovi nejen o jeho malé vlastní planetě, ale také o jeho zážitcích s navštěvováním ostatních planet a zkušenosti s poznáváním jejich obyvatel a různých lidských vlastností.

„Prosím…nakresli mi beránka.“
„Co?“
„Nakresli mi beránka.“
Vyskočil jsem na nohy, jako by do mě uhodil hrom. Důkladně jsem si protřel oči a podíval se podruhé. A viděl jsem malého, zcela neobyčejného človíčka, jak si mě důkladně prohlíží.“ 
(str. 10)




Dojmy a hodnocení

Antoine de Saint-Exupéry ve své velmi úspěšné a po celém světě známé knize zobrazuje svět z pohledu dítěte. Dospělí vidí podle jeho názoru vše jinak a příliš složitě a nedokáží ocenit přirozenou krásu světa a přírody kolem nás.

Tento příběh v sobě také ukrývá poučení. Poukazuje totiž na nedobré lidské vlastnosti a učí děti, co znamenají a umění je u lidí rozeznat.

„Ale náfuka ho neslyšel. Náfukové jsou hluší ke všemu kromě chvály.
„Obdivuješ mě dostatečně?“ chtěl vědět náfuka.
„Co znamená slovo obdivovat?“
„Obdivovat je uznávat, že jsem nejkrásnější, že mám nejlepší šaty, že jsem nejbohatší a nejchytřejší na celé planetě!“ (str. 42)

Zároveň autor mistrně vystihuje lidské jedince a jejich životní náplň, která je pro ně tím nejdůležitějším. V knize sledujeme smysl života u opilce, podnikatele, krále a mnoha dalších postav i zvířat. Můžeme tak nahlédnout do jejich životních cílů a osudů.

Krásný a kouzelný příběh, který pro děti svou obálkou a příběhem vypadá pohádkově, ale pro dospělé skrývá mezi řádky nejedno ponaučení, moudrost a nový náhled na svět. Při každém čtení objevím v Malém princi něco nového a stává se z něj pro mě princ velký s velkým V, s nádhernou atmosférou a inteligentním posláním.

„Tady je moje tajemství. Je strašně jednoduché: kdo chce doopravdy vidět, musí se dívat srdcem. To, co je skutečně důležité, oči nevidí.“ (str. 73)

Malý princ se tak může pyšně řadit k pokladům v mé knihovničce, ke kterému se budu velmi často vracet a nechám se ještě nesčíslněkrát okouzlovat tímto krásným dílem.

 
  
Za poskytnutý recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Omega.
Knihu si můžete koupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat