středa 18. února 2015

Monument – Cesta pustinou

Autor: Emmy Laybourne
Rok vydání: 2014
Nakladatel: Baronet
Žánr: sci-fi, fantasy, dystopie




Anotace:
Děti, jež přežily katastrofu v Monumentu, se konečně dostaly do bezpečí a žijí nyní v uprchlickém táboře v Kanadě. Bratři Dean a Alex pomalu a zdráhavě začínají věřit, že je po všem. Pak se ale dozvědí, že jejich ztracená kamarádka Josie žije.
Josie prožívá nejhorší okamžiky svého života, odtržená od přátel a uvězněná ve střeženém táboře plném krvežíznivých divochů, brutality a každodenního násilí. V důsledku prožitých hrůz ztratila veškerou naději na záchranu.
Astrid děsí přílišný zájem vlády o její ještě nenarozené dítě a spolu s Deanem, Jakem a Nikem se vydávají na cestu v zoufalé snaze najít Nikovu lásku Josii.

Emmy Laybourne přináší závěrečný díl akční postapokalyptické trilogie Monument 14.




Stručné nastínění obsahu

Děti jsou v uprchlickém táboře, kde si zvykají na nový život mimo hlavní ohrožení. I když se zdá v tuto chvíli vše bezproblémové, další potíže je teprve čekají. Astrid je ve vyšším stupni těhotenství a hrozí jí testování, protože byla vystavena nebezpečným chemikáliím a Josie není s celou skupinou. Nachází se v jiném táboře, kde to není ani trochu bezpečné a zažívá velmi těžké chvíle a nejedno týrání. Zdá se ale, že osud je tentokrát na straně dětí, protože v novinách se o nich objevuje článek a Niko se dozvídá, že je Josie naživu a nebyl by to správný skaut, kdyby nenaplánoval nelehkou výpravu, která má jejich strasti zdárně ukončit.

„Niko se tu užíral – stravoval ho zármutek a pocit viny, že na cestě z Monumentu na Mezinárodní letiště v Denveru, kde bylo zřízeno evakuační centrum, přišel o Josii. A umíral touhou něco dělat.
A teď si usmyslel, že pojede Josii zachránit.
Což bylo rozhodně absurdní.“ (str. 18)




Dojmy a hodnocení

Monument Cesta pustinou je posledním závěrečným dílem, který uzavírá trilogii Monument.
Pokud mají čtenáři problém vybavit si děj předchozích dvou dílů, na začátku knihy je důmyslné shrnutí a to v dopise, který píše jedno z dětí. Závěrečný kniha naprosto dokonale navazuje na předchozí díly, a proto se hned vrháme do víru nových zážitků se skupinou malých dětí.

Musím říci, že během čtení celé této série jsem si postavy natolik oblíbila, že se mi s nimi nelehko loučilo. Celou dobu jsem byla jako na trní, jaké komplikace si pro ně Emmy Laybourne ještě připravila. Jedinečné, kruté a nešťastné osudy, které musely prožít malé a dospívající děti, mě zasáhly a jsem si jistá, že ostatní čtenáři to nebudou vnímat jinak.

„Vrátil jsem se k autu. Měl jsem pocit, jako bych se brodil betonem – nebo jako bych ho byl plný. Měl jsem pocit, jako by mi srdce ztěžklo tak, že se už nikdy nebudu cítit lehce.
„Co jsi našel?“ zeptala se Astrid. Modré oči měla jasné a ustarané.
A pak od vedlejšího domu zazněl tlumený výstřel.
„Našel jsem toho chlapa s nulou,“ odpověděl jsem.“ (str. 209)

Autorka ani tentokrát neupustila od pojetí v předchozích dílech. Kapitoly jsou totiž střídány z pohledu hlavních protagonistů. Tentokrát vnímáme tamější svět z pohledu Deana a Josie. Vžíváme se tak nejen do akčního a napínavého děje, ale především také do jejich niterních pocitů. Myslím si, že prožívání zažitého trauma, je zachyceno velmi realisticky a kniha tak nepůsobí pouze jako vymyšlený celek.

„Držím se stranou.
Ta Josie, která se o všechny starala, je mrtvá.
Zabili ji v osikovém háji u dálnice někde mezi Monumentem a Denverem.
Zemřela zároveň s rozzuřeným vojákem.
(Já ji zabila, když jsem zabila toho vojáka.)“ (str. 23)

Styl psaní je od začátku svižný a děj nabírá na intenzitě v průběhu celé knihy. Obě dějové linie jsou velmi intenzivní a emotivní. Sledujeme, kam až jsou lidé schopni zajít, aby někomu ublížili nebo naopak, aby se zachránili. Zvláště dějová linie o Josie a Mariovi se mi opravdu vryla do paměti a citově mě zasáhla.

Závěr této knihy je neuvěřitelně akční a napínavý, čemuž odpovídá také délka několika posledních kapitol. V krátkých a úderných kapitolách děj graduje a šokuje mnoha nečekanými událostmi. Přesto si u mě závěrem autorka získala plusové body a Cesta pustinou ode mě dostává velmi pěkné hodnocení, protože si to právem zaslouží.


 
 Za poskytnutý recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Baronet.

Knihu si můžete koupit zde.

1 komentář:

  1. To vypadá opravdu dobře, tato kniha mě vážně zaujala a určitě se někdy pustím do její četby! Díky za krásnou recenzi a za seznámení s mně dosud neznámou knihou :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat