neděle 1. března 2015

Esej o tragédii

Autor: Elizabeth LaBanová
Nakladatel: Host
Rok vydání: 2014
Žánr: román




Anotace:
Tim Macbeth, sedmnáctiletý albín, nedávno přestoupil na prestižní Irvingovu školu, jejíž motto zní: „Vejdi, přítele najdi a přítelem se staň“. Přítel je ale to poslední, co Tim hledá — doufá jen, že absolvuje poslední ročník, aniž by vzbudil příliš pozornosti. Navzdory své snaze zůstat nenápadný se však zamiluje do hvězdy ročníku Vanessy, přítelkyně nejoblíbenějšího studenta na škole. K Timovu překvapení Vanessa jeho lásku opětuje, zároveň ale ví, že pokud jejich cit vyjde najevo, doplatí na to ztrátou svého společenského postavení. Tim a Vanessa svůj vztah tají, a navíc se musejí vypořádat s esejem o tragédii — závěrečnou prací, kterou zadává nejpřísnější učitel na škole. 





Stručné nastínění obsahu

Duncan přijíždí na kolej a doufá, že najde nějaký pěkný přidělený pokoj a v něm ještě lepší poklad, jak už to bývá na Irvingově škole tradicí pro studenty čtvrtého ročníku. I když si myslí, že se tím v jeho životě nic nezmění, je na velkém omylu. Právě pokoj po Timovi a cédéčka, která mu tam zanechal, v Duncanovi vzbudila tu největší pozornost a jeho život se mění, aniž by se o to sám nějak zvláště snažil. Albínský chlapec Tim totiž vypráví mladému posluchači nejen o svém životě, ale především o životě na Irvingově škole, jeho vztahu k sobě samému a k dívce jeho snů, Vanesse.
Tragédie, která je převyprávěna na těchto discích se tak stává materiálem pro jeho vlastní esej o tragédii, která je zároveň zadanou závěrečnou prací.

„Namluvil sám sobě, že pracuje na důležitém domácím úkolu; že to všechno dělá pro svůj esej o tragédii. Ale věděl, že jde ještě o mnohem víc.“ (str. 153)





Dojmy a hodnocení

Esej o tragédii je krásným, citlivým a dojemným příběhem, který musí zaručeně nadchnout každého čtenáře. Duncan a Tim jsou skvělé hlavní postavy, které působí naprosto realisticky a Tim si jistě získá srdce nejedné čtenářky.

„Po prvním týdnu nebo tak nějak už na mě ostatní byli docela milí, jenže mně to bylo zcela upřímně jedno. Překvapilo mě to, protože když jsem přestupoval na Irving, těšil jsem se právě na to, že si najdu pár dobrých přátel a užiju si to tady. Ale v tu dobu pro mě existovala jen Vanessa. A věř mi, že vidět ji nebylo vždycky příjemné.“ (str. 89)

I když jsou vypravěči v knize dva – Duncan a Tim, důraz je kladen především na Tima, který vypráví svůj příběh a je mu pochopitelně ponechán větší prostor k vyjádření se. Jeho příběh je velmi zajímavý a zábavný.

Tim se svěřuje nejen se svými pocity k sobě samému, které nebyly právě vždy příliš vřelé, chápavé a láskyplné, ale také s nově objevenými city k mladé dívce, která ho naprosto okouzlí. Radí také ostatním, že si mají vzít příklad z jeho váhání s vyjádřením svých citů a poučit se, aby ve svém životě měli k lásce jednodušší cestu a dařilo se jim v mezilidských vztazích.

„Za chvíli budu na palubě, říkal jsem si. Možná vedle mě bude někdo sedět, ale to nevadí. Jde jen o ten prvotní šok, který si musím vždycky znovu přetrpět. Nesnáším to. Jakmile si na mě lidi zvyknou, už to tak špatné není.“ (str. 14)

Musím vyzdvihnout, že kniha není vůbec předvídatelná a naopak v sobě skrývá jisté kouzlo záhadnosti a zvědavosti, co se na dané škole vlastně událo a jak to dopadlo. V průběhu příběhu autorka neustále poskytuje jisté informace o tragédii, která se stala minulý rok, ale vždy se rychle vrátí k aktuální dějové linii či Timově zážitkům. Tento prvek dodává celé knize na zajímavosti a udržuje čtenáře bdělé, aby jim nic neuteklo.

Neuvěřitelně čtivý a pohlcující příběh, který si vás k sobě přitáhne, ať už sami chcete nebo ne, to je Esej o tragédii. Vřele ji vám všem čtenářům doporučuji, protože si zasloužíte strávit pár chvil s těmito skvělými postavami na Irvingově škole a na chvíli se stát součástí jejich života.

Jsem velmi ráda, že i já jsem byla skrze řádky na chvíli studentkou mezi nimi a za to děkuji nakladatelství Host, které vydalo tuto báječnou a jedinečnou knihu.




  Za poskytnutý recenzní výtisk v podobě e-knihy mnohokrát děkuji nakladatelství Host.

Knihu si můžete koupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat