neděle 1. března 2015

Stůj při mně

Autor: Daniela Sacerdotiová
Nakladatel: Host
Rok vydání: 2014
Žánr: román


Anotace:
Život Eilidh Lawsonové se právě obrátil vzhůru nohama. Rozpadlo se jí manželství a přišla o dítě, po kterém dlouho toužila. Je duševně i fyzicky vyčerpaná a neví, co si počít. Jako by ji však něco zvláštního nutilo vrátit se do Glen Avich, malého městečka na Skotské vysočině, kde její rodina žije po generace.
Potkává tam svého nejlepšího přítele z dětství Jamieho McAnenu, který sám vychovává dceru. Po odchodu své ženy se Jamie smířil se životem bez partnerky, uzavřel se do sebe a zasvětil život malé Maisie. Nikdo netuší, že to byla jeho matka Elizabeth, kdo přivolal Eilidh zpátky do Glen Avich. Přestože je Elizabeth už tři roky po smrti, nedokázala ztraceného a osamělého syna opustit. Teď se snaží nenápadně napomoci tomu, aby se Jamie s Eilidh znovu sblížili. Ti se však bojí dalšího zklamání a Elizabetin vliv má své hranice.



Stručné nastínění obsahu

Eilidh si od dětství hrála na roli matky a byla na ni již od tohoto raného věku připravená. Vždy pociťovala neuvěřitelnou touhu zažít pocit těhotenství a potřebu se o dítě starat a mít jej jako nedílnou a významnou součást svého života. Po deseti letech, nesčetných vyšetřeních a několika neúspěšných pokusech o umělé oplodnění, její vysněný okamžik nastává a Eilidh konečně čeká své tolik vytoužené dítě. Její radost jí však není souzena na dlouho a tato mladá žena přichází o poslední naději v jejím životě a vzápětí i o své manželství. A tak odjíždí za svou tetou do Skotska, které jí vrací radost z dětství do žil a které tak miluje. Začíná nový život a doufá, že už jí nikdo neublíží.
Zanedlouho se setkává se svým přítelem z mládí, úžasným, schopným a mnoha ženami obdivovaným Jamiem, který také zažil krutou ránu osudu. Najdou v sobě spřízněné duše a podaří se jim zaplnit všechny rány?

„Cítila jsem se prázdná. Jako mušle, vyschlá mušle, ve které už nic není, která nemá co nabídnout.
Sedla jsem do auta a vydala jsem se na cestu, aniž bych měla nejmenší ponětí, kam jedu. Jen jsem věděla, že musím jet.“ (str. 34)





Dojmy a hodnocení

Román Stůj při mně je naprosto okouzlující. Můžete si pod tímto pojmem představit všechno, jen ne nudu, přeslazenost či kýčovitost.

Kniha je psána a vyprávěna ze tří perspektiv a dějových linií. Tomu nasvědčují střídající se kapitoly z pohledu jednotlivých postav. Vtahují nás do svých životů, trápení, starostí, ale i občasných radostí a lásky. Každá dějová linie poukazuje na rodičovství a mateřství, přesto jiným způsobem. Žena, která tak touží po dítěti, že život bez něj pro ni ztrácí smysl. Matka, pro kterou naopak ztrácí smysl své vlastní dítě a celé rodičovství či matka, která své děti bezmezně miluje tak, že by si přála jim pomáhat a dohlížet na ně napořád.

V průběhu děje se však setkáváme s několika kapitolami, které jsou věnovány dalším postavám, jenž jsou součástí celého příběhu. Autorka totiž usoudila, že by bylo zajímavé doplnit celou dějovou linii o náhled do života několika dalších postav a myslím, že udělala jen a jen dobře a román tak tvořil dokonalý celek.

Krásný a emotivní román, který se skrývá za názvem Stůj při mně je plný dojemný scén. Jedná se o příběh, který zobrazuje nelítostné lidské osudy plné bolesti a vnímání života. Pro každého má v životě smysl něco jiného. Pro někoho je nejdůležitější mateřství a rodina, u jiného převládá touha věnovat se umění či jiným zájmům, které se pro ně stávají středem života.

V zachyceném příběhu sledujeme různé způsoby vyrovnávání se s pocity zoufalství, ztráty, osamělosti a bezcennosti. Autorka poukazuje na potřebu podpory, pochopení a snahu lidí se po pádu zvednout a jít dál a to i přes neustále se vracející pocit bolesti.

„Tak a je to venku. Tajemství, které jsem nemohla nikomu prozradit, protože bych odhalila, jak hluboce se ve skutečnosti nesnáším, jak bezcenná si připadám. Nikdy bych to nemohla vyslovit nahlas, je to příliš surové a tvrdé. Kdyby mi tohle o sobě řekl někdo z mých přátel, byla bych zděšená. Nechápala bych, jak může někdo takhle přemýšlet, jak se může takhle nenávidět. Jak si může myslet, že ho nikdy nikdo nebude chtít jenom proto, že nemůže mít děti. A přesto jsem takhle o sobě přemýšlela, myslela jsem si tyhle hrozné věci, které nikdy neřeknu nahlas.“ (str. 222)

Kniha Stůj při mně se mi moc líbila a ještě více mě zaujalo poselství celého tohoto krásného díla. 
„Každý se může rozhodnout, jak prožije svůj život.“ (str. 225)
A já jsem rozhodnuta, že pokud budu mít možnost přečíst si další knihu od této autorky, nebudu váhat.



Za poskytnutou e-knihu k recenzi mnohokrát děkuji internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.cz



                                  E-knihu si můžete koupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat