čtvrtek 23. dubna 2015

Ona

Autor: Carey Heywood
Nakladatel: Galatea
Rok vydání: 2014
Žánr: román pro ženy



Anotace:
Snažil jsem se na NI zapomenout, ale bylo to zbytečné. Vryla se mi totálně pod kůži, a pak odešla bez jediného slůvka rozloučení…“
Když měli v šesté třídě společně vypracovat literární projekt, neměl Will Price ani ponětí, že se právě ONA stane jeho nejlepší kamarádkou a že časem přátelství přeroste v lásku. Znamenala pro něj vše, po čem toužil a co ve svém životě potřeboval.
ONA však jedné noci bez slůvka vysvětlení zmizí.
Bez NÍ Willův život ztrácí smysl, neví jak dál, tápe v nejistotě a obavách.
Co prožívá a jak tráví těch dlouhých sedm let, kdy nemůže být s NÍ?
A když se ONA vrátí, co udělá, aby JI získal zpět?




Stručné nastínění obsahu

Will Price je od základní školy až po uši zamilovaný do své spolužačky a zároveň nejlepší přítelkyně Sáry. Ona o tom samozřejmě nemá ani ponětí a Will musí sebrat veškerou svou odvahu, aby jí dal najevo své city a mohli svůj vztah posunout jiným a především pro oba úplně novým směrem. Will je ohromený silou lásky, kterou k Sáře cítí a nedokáže si bez ní představit život. To ale netušil, že brzy se jeho nejhorší obavy naplní a bude mít se svou láskou ještě spoustu práce.

„Během filmu se naše ruce párkrát dotknou, když ve stejnou chvíli sáhneme pro popcorn. Sára na mě pokaždé pohlédne a usměje se. Neumím to vysvětlit, ale v tu chvíli vím, že jednoho dne, a je mi jedno, kdy nebo jak k tomu dojde, budeme my dva k sobě patřit.“ (str. 50)





Dojmy a hodnocení

Kniha Ona je druhou knihou ze série Him, jejíž první kniha s názvem On u nás vyšla v roce 2014. Stejně jako v prvním díle, i v tomto pokračování čtenáře doprovází stejní hlavní protagonisté, kterými jsou Will a Sára.

Toto dílo je naplněné tématy, které bude bavit zvláště ženské dospívající čtenářky. Jedná se o dospívání, první lásku, chtíč, touhu, sex, ale i přátelství a ztrátu. To vše autorka zařadila do své romantické knihy, která je spíše oddechového žánru.

„Will se mi dívá na zadek,“ postěžuje si mu Sára. To mě rovnou mohla shodit pod vlak. Teď mi určitě jednu střelí. Do hajzlu. Nemám se jak obhájit. Přece mu nemůžu říct, jak mě Sára rajcuje. Přikrčím se na pohovce. Brian mě probodává pohledem a blíží se ke mně. Když prochází kolem mě, nezastaví se, ale vlepí mi pořádný pohlavek, až mi málem uletí hlava.“ 
(str. 47)

Kniha Ona je psána z pohledu Willa a musím říci, že mě naneštěstí nezaujala tolik jako vnímání světa z dívčina pohledu v knize Ona. Hlavní protagonista je pochopitelně nevyzrálý mladík, který při pohledu na dívky vnímá pouze své tělo a jeho potřeby, což je v knize velmi často zmiňováno. Autorka tedy téměř neustále poukazuje na potřeby dospívajících chlapců, kteří se právě začali zajímat o dívky. Na jednu stranu je zvolené téma pro mladé čtenáře jistě dobré a poučitelné, ale řekla bych, že autorka si mohla více pohrát se slovy a slovními obraty, aby se jí stále neopakovaly tytéž výrazy pro popisy této problematiky.

Tato oddechová romantická kniha je psána opravdu velmi lehce, místy humorně a někdy pro mě spíše až nezáživně. Je to především díky tomu, Carey Heywood od samého začátku posadila linii svého příběhu na určitou pozici, na které se pohybuje po celou dobu, což činí knihu právě méně dynamickou a svižnou. Druhým aspektem je bohužel již zmíněná slovní zásoba a styl psaní.

Na druhou stranu se mi líbilo pár témat, která autorka ve svém díle vystihla. Nejvíce mě zaujalo téma šťastná rodina = posměch. Vyjádřila totiž velmi dobře pocity dětí, které mají úplnou a šťastnou rodinu. Některé děti mívají často pocit, že si z nich budou ostatní utahovat a dělat legraci jen kvůli tomu, že jejich rodina funguje bez problémů a jejich rodiče staví štěstí své rodiny na jiných prioritách než ostatní. Tito jedinci tedy možná nemají nejnovější módní či elektronické výstřelky, za to mají doma pohodu, klid a především lásku.

„Pak nastane ticho a já tuším, že se objímají. Pohlédnu na Sáru. Vím, že si občas dělá starosti, co si o ní a její rodině myslí děcka ve škole. Má pocit, že mají příliš malý dům či zastaralý typ auta. Zajímalo by mě, jestli jí vůbec dochází, jaké má štěstí. Jestli ví, kolik  našich bohatých spolužáků by raději dalo nevímco za to, kdyby měli takové pohodové rodiče jako ona, kteří o ni mají opravdový zájem a nepletou si lásku ke svému dítěti s materiálním zabezpečením.“ (str. 22)

I přes větší počet minusových bodů věřím, že si kniha s názvem Ona najde své čtenářky a možná i čtenáře, kteří ocení její přednosti a příběh je bude bavit od začátku do konce.



 Za poskytnutý recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Galatea.

Knihu si můžete koupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat