neděle 24. května 2015

Holka a ne ledajaká

Autor: Lena Dunhamová
Nakladatel: Noxi
Rok vydání: 2015
Žánr: autobiografický román




Anotace:
Otevřená, šokující, neuvěřitelná, ale pravdivá. Taková je knížka Leny Dunham - Holka, a ne ledajaká (Not That Kind Of a Girl), na kterou čeká celý svět. Debut z pera režisérky, scénáristky, producentky, herečky, ale hlavně hvězdy HBO seriálu Girls přichází, aby zanechal všechny čtenáře s otevřenou pusou. Za svoji práci byla nominovaná na několik cen EMMY a získala dva Zlaté glóby. Teď však přichází jako spisovatelka, která odhaluje své nejhlubší nitro, jak fyzické, tak i psychické. Její styl je přímý, ostrý, vtipný a sarkastický. S humorem sobě vlastním se zpovídá z těch nejtrapnějších i nejdůležitějších okamžiků svého života. Silné scény, které nikoho nenechají chladným; zážitky, které by člověk neprozradil ani nejlepšímu příteli Lena Dunham otevřeně a sebekriticky nabízí na zlatém podnose. Vztahy, sex, drogy, rodina, problémy, úspěch, váha, vzlety a pády, takový je život Leny Dunham a ona z něho čerpá to nejlepší pro své umělecké aktivity i pro knihu Holka, a ne ledajaká (Not That Kind Of a Girl). Random House za ní zaplatil 3,7 milionů dolarů. V roce 2015 vychází ve 23 zemích světa.




Stručné nastínění obsahu

Lena Dunham přichází se svou otevřenou výpovědí o svém životě. Chce se podělit se svými zkušenostmi, získanými znalostmi i humornými zážitky. Odhaluje čtenářům své nitro a doufá, že je nejen zaujme, ale dokonce jim vyrazí dech. Vztahy, láska, rodina, drogy, dospívající problematika a mnoho dalších témat můžeme sledovat v životě této mladé a úspěšné ženy.

„Je mi dvacet a nenávidím sama sebe. Své vlasy, obličej, vyklenuté břicho. Svůj roztřesený hlas a ufňukané básničky. Těžce nesu, že na mě naši mluví o něco vyšším, jemnějším hlasem než na mou sestru, jako bych byla státní zaměstnanec, kterému ruplo v bedně, schovává ve sklepě několik spoutaných rukojmí, a když na něj budete moc tlačit, vyhodí je do vzduchu.“ (str. 9)




Dojmy a hodnocení

Lena Dunham ve své knize Holka a ne ledajaká humorným způsobem popisuje svůj život od útlého dětství v rodině. Popisuje nám své dospívání, vzhlížení k chlapcům různého vzhledu, chování a věku, ale především své nevšední názory, myšlenky, cíle a touhy.

Jelikož je příběh napsán v první osobě a to z pohledu hlavní hrdinky, stáváme se svědky jejích úvah a smýšlení. Z příběhu se ták stává stylistický útvar podobný deníku, avšak skládající se z příběhů a zkušeností, které jsou velmi často neobyčejné, jedinečné, svérázné a hlavně šokující.

Celá kniha je napsána čtivou a zábavnou formou. Jedná se o upřímnou výpověď, která vždy dokáže čtenáře zaujmout a chytnout za srdce, ať už nečekaným projevem chování nebo naopak nepřízní osudu.

Rozhodně si v této knize každý čtenář přijde na své, protože hrdinčin život nemá obdoby a jak jsem již výše zmiňovala, dokáže své fanoušky překvapit a šokovat. Bez obalu totiž popisuje své zkušenosti nejen s láskou, sexem, drogami a svým tělem, ale také předkládá své poznatky a mínění o vztazích v rodině a rodičích, o přátelství, práci apod.

„Když mi bylo pět, dala se se mnou na jedné vernisáži do řeči jistá rozkošně přiopilá britská dáma. Už jsem měla být dávno v posteli a celá ta akce mi začínala jít poněkud na nervy. Stála jsem vedle své kamarádky Zoe, která mi ve svých čtyřech letech připadala jako trapně nevyspělá společnice. Dotyčná dáma se s námi snažila zapříst konverzaci a zeptala se nás, co naši rodiče dělají, když „zlobíme“.
„Když zlobím, musím jít na hanbu,“ odpověděla Zoe.
„Když zlobím já,“ prohlásila jsem, „táta mi strčí vidličku do vaginy.“ (str. 49)

Už podle samotného názvu knihy není hrdinka ani příběh obyčejný a jsem si naprosto jistá, že své čtenáře si určitě najde a okouzlí je svou upřímností.

  

Za poskytnutí pracovního výtisku k recenzi mnohokrát děkuji nakladatelství Noxi.

Knihu si můžete koupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat