neděle 28. června 2015

Stříbrná zátoka

Autor: Jojo Moyesová
Nakladatel: Ikar
Rok vydání: 2015
Žánr: román pro ženy



Anotace:
Lisa McCullenová se nikdy nedokázala odpoutat od minulosti. Ale nedotčené pláže a uzavřená komunita obyvatel australského přímořského městečka jí nabízí svobodu a bezpečí, po nichž tolik touží – když už ne pro sebe, tak pro svou desetiletou dcerku Hannah. Jenže pak přijede Mike Dormer, ubytuje se v rozpadajícím se hotýlku legendární lovkyně žraloků a Liziny tety Kathleen a veškerý klid a mír Stříbrné zátoky a vlastně vše, na čem Lise záleží, je rázem v ohrožení. Tenhle navoněný panák z Londýna chce totiž z hotýlku a zálivu, jenž skýtá útočiště velrybám, udělat prosperující turistické letovisko. A i když je to přesně ten typ člověka, kterého by Lisa měla nenávidět, co nevidět začne ohrožovat i Lisino rozhodnutí znovu se nezamilovat do někoho, kdo si to vůbec nezaslouží...




Stručné nastínění obsahu

Mike Dormer, úspěšný a precizní londýnský podnikatel, žije svůj život podle předem jasných a naplánovaných pravidel. Jeho poklidný život mu však brzy naruší cesta do Austrálie. Krásná a poklidná zátoka má totiž sloužit jako vhodné místo pro vybudování prestižního turistického letoviska. Angličan má za úkol vše na místě domluvit a připravit. Netušil ale, že zde potká velice zvláštní a uzavřenou Lisu, její tetu Kathleen a dceru Hannah. Zdejší prostředí i Lisa tohoto mladého muže velmi zaujmou a Stříbrná zátoka se tak pro něj stává neobyčejným místem.

„V Silver Bay jsem do značné míry dokázal zapomenout na to, co jsem udělal, mé činy jako by se  ztratily v dálce a v odlišném časovém pásmu – i proto, že mi teď většinu času připadalo, jako bych žil něčí jiný život.“ (str. 127)




Dojmy a hodnocení

Stříbrná zátoka je již třetí knihou od Jojo Moyesové, která byla v českém jazyce vydána. Autorka se opět zaměřila na mezilidské vztahy a svým velmi příjemným stylem psaní nás dokázala znovu nenásilně vtáhnout do děje a zaměřit se na osudy zdejších hlavních protagonistů.

V atraktivním přímořském australském prostředí sledujeme příběh z pohledu vícero hlavních postav. Greg, Kathleen, Hannah, Lisa i Mike nám předkládají hledání smyslu svého života a vyrovnávání se s překážkami, které jim osud hází do cesty. Pro mě bylo velmi zajímavé sledovat vnímání života mladičké Hannah. Ani ona nebyla ušetřena kruté rány osudu a musí si neustále nacházet cestu, jak se se vším vyrovnat. Jojo Moyes klade důraz na to, že každý má své city, kterým je důležité věnovat náležitou pozornost a nikdo by se neměl uzavírat před světem a novými příležitostmi.

„Já je slyšela, říkají vždycky: „Děti se se vším rychle vyrovnají. Ona se z toho dostane.“ Nebo: „Díkybohu, že si nic moc nepamatuje.“ A taky: „ Přijít o dítě – to je to nejhorší, co si dokážete představit.“ Ale nikdy neřeknou: „Chudinka Hannah, ztratila někoho, koho měla nejradši na světě!“ Nikdy za mnou nepřijdou: „Tak pojď, Hanno. Pověz mi o Letty. Pověz mi o všem, proč se ti po ní stýská, a o všem, co tě trápí.“ (str. 146)

Autorka svým čtenářům neukazuje jen trápení a starosti svých hlavních postav, ale také jejich touhy a sny. Je jen na nich, zda-li je dokáží objevit a projevit snahu o jejich dosažení. Spisovatelka skvěle dokázala nejen popsat děj, zachytit mořské prostředí a atmosféru, charakterizovat své protagonisty, ale především brilantně vystihla tamější mentalitu. Díky tomu působí celý příběh naprosto realisticky a chybí jen krůček k tomu, abyste se mohli hlavních postav osobně dotknout.

„U výběžku se na nás připlavali podívat delfíni. Na chvíli jsme zastavily, abychom si daly čokoládu, já jsem podle fotek na Moby 1 poznala Paraplíčko a její mládě a ukázala jsem Laře její hřbetní ploutev, která vypadala přesně jako deštník zespoda. Delfíní miminko bylo tak roztomilé, že se nad ním Lara málem dojetím rozbrečela.“ (str. 138)

Jak jsem již zmiňovala celý příběh je o mezilidských vztazích a lásce. Autorka své čtenáře prostě dokáže chytnout za srdce, a proto jej jednoznačně doporučuji. I když je Stříbrná zátoka často označována jako její nejslabší dílo, mě si dokázala získat.
  

  
Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji internetovému knihkupectví MegaKnihy.cz


Knihu si můžete koupit zde.

1 komentář:

  1. Já jsem zatím nečetla žádnou knihu od téhle autorky, ale všichni to chválí :) Rozhodně jsi mě na to nalákala :)

    OdpovědětVymazat