sobota 10. října 2015

Drobný poklesek

Autor: Jan Ellisonová
Nakladatel: Fortuna Libri
Rok vydání: 2015
Žánr: román pro ženy




Anotace:
MATKY NEMOHOU BÝT POŘÁD DOKONALÉ, ALE MOHOU BÝT MNOHEM
LEPŠÍ, NEŽ JSEM BYLA MINULÉ LÉTO JÁ…
Jmenuju se Annie. Bylo mi devatenáct, když jsem opustila Kalifornii a vydala se do Londýna za štěstím a vysněnou velkou láskou. Nevěděla jsem, jak má opravdová láska vypadat, ale podvědomě jsem cítila, že to stále není ono…Uplynulo dvacet let. Žila jsem v San Francisku ve spokojeném manželství a byla šťastnou mámou třech dětí. Jednoho dne jsem však našla ve schránce fotografii, která ve mně vyvolala staré, hluboko ukryté vzpomínky a zamíchala kartami osudu nás všech… A tebe to málem stálo život.



Stručné nastínění obsahu

Annie má vše, co si od života přála. Tři skvělé děti a milujícího manžela, se kterým si velmi rozumí. Jednoho dne se však vše obrátí naruby. Manželství je kvůli jediné události ze dne na den v troskách, nejstarší syn je po nehodě v kritickém stavu v nemocnici a Annie se ocitá na hraně svých možností. Existuje ještě nějaká možnost, jak svůj život zachránit nebo je vše nadobro ztraceno?

„Nechci nic jiného,“ prohlásila jsem a myslela to vážně. A nemluvila jsem jen o tom prstenu, ale o jednadvaceti letech manželství. O lidech, které jsme přivedli na svět. O životě, který vedeme, a který je přesně takový, jaký si přeju. Stála jsem tam a neměla nejmenší důvod předpokládat, že hned příštího dne se začnu chovat ne přímo tak, jako bych se toho života chtěla zříct, ale tak, jako bych vedle něj chtěla mít ještě něco jiného.“ (str. 46)



Dojmy a hodnocení

Drobný poklesek je první knihou od americké autorky Jan Ellisonové, která byla vydána v České republice u nakladatelství Fortuna Libri. Kniha na první pohled zaujme poutavou obálkou a ještě více vlastním obsahem.

Jedná se o čtivý a jedinečný román pro ženy, který se vyznačuje neobvyklou kompozicí. Jedná se o časté střídání časových rovin. Hlavní hrdinka čtenářům představuje rodinné události v různých časových obdobích. Díky tomu nám postupně v mysli vzniká komplexní obraz rodinného života této rodiny a vžíváme se s hrdinkou do jejího života.

„Obrátila jsem se ke Claře a náhle dostala zlost. „Víš ty co? Dělám, co můžu,“ pronesla jsem ostře. Překvapeně mrkala a já pokračovala. „Maminky nemůžou být pořád dokonalé.“ (str. 42)

Autorka se však vyznačuje ještě jedním velmi neotřelým a zajímavým prvkem. Své vyprávění nesměřuje ke čtenářům, ale ke svému synovi, kterému vše přibližuje a skrze řádky s ním komunikuje. Navíc celá dějová linie vyznačuje jistou dávkou záhadnosti. Jan Ellisonová totiž nikdy neprozradí veškeré informace najednou, ale čtenářům je předkládá postupně v malých dávkách a díky tomu si udržuje svou čtivost, zvídavost a nutnost pokračovat ve čtení až do úplného konce.

„Když o tom teď uvažuj, nemůžu se ubránit, abych si nevzpomněla na oblečení, které jsi měl na sobě, když to auto vyletělo ze silnice. Oblečení, které museli rozstříhat, aby tě z něj svlékli, a které jsem vyprala a schovala, protože jsem nedokázala přenést přes srdce, že by se mělo vyhodit.“ (str. 47)

Dle mého názoru je tento román náhledem do psychologie rodinných událostí, do manželského vztahu a do pocitů hlavní protagonistky. Knihu Drobný poklesek bych tedy doporučila spíše starším čtenářkám, které mají s dlouhodobým manželstvím již své vlastní zkušenosti a lépe se s vypravěčkou ztotožní.  


Za poskytnutý recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Fortuna Libri.

Knihu si můžete koupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat